La Banda Simfònica de Dones de la FSMCV celebra el 8M amb dansa i art urbà a la Marina de València

COMPARTIR:

Al ritme del ‘Bolero de l’Alcúdia’ ha començat el concert més especial de la història de la Banda Simfònica de Dones de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV). Les més de seixanta músiques que integren la unitat, baix la batuta de Celia Torá Mateo, han donat vida a l’obra amb arranjament d’Ángel García Martínez, al mateix temps que formaven una coreografia en el Tinglado 2 de la Marina de València. Quatre ballarines de dansa regional acompanyaven aquest flashmob que ha donat inici a un recital heterodox «per a homenatjar a totes les dones artistes», com ha remarcat Daniela González, presidenta de la FSMCV.

Eixa ha sigut la vocació d’un concert obert al públic que ha posat el colofó als actes programats per la Federació al voltant del Dia Internacional de la Dona. La jornada en l’icònic indret de la ciutat ha començat a les 12.00 del migdia amb esta coreografia col·lectiva dissenyada per Isabela Alfaro, directora del festival valencià de dansa Circuito Bucles.

D’allí la formació ha marxat en cercaviles cap a La Base, epicentre de la cultura en la Marina, interpretant l’obra ‘Femme força’, de Merche Femenía. Esta peça ha marcat el compàs d’un programa musical en el qual han predominat obres creades per compositores valencianes de diferents èpoques. ‘Delirio, ché’ de María Teresa Andrés, ‘Stachel’ d’Amparo Edo, ‘Cien años de suspiros’ de Santiago Quinto, ‘Puerta grande’ d’Elvira Checa, ‘Encarnita la de Llusian’ de José Vicente Egea, ‘Tota una vida’ de María José Belenguer i ‘La Marina’ de Vicent Mengual han completat el llibret de la jornada.

Per a la cita, la Banda Simfònica de Dones ha comptat amb una integrant especial: l’artista urbana valenciana Alba García ha realitzat un mural en directe que rendeix tribut a la dona com a directora d’orquestra. En l’obra apareixen representades dos referents: Antonia Louisa Brico i Isabel López Calzada. La neerlandesa Brico (1902-1989) apareix en el mural al costat del piano que la va acompanyar tota la seua vida i dirigint la Filharmònica de Berlín, en la qual va ser la primera dona a dur la batuta. Enfront d’ella es perfila la madrilenya López Calzada (1968), ballant, passió que li va unir a la música, mentre la mà que sosté la batuta la distingeix com a creadora de la primera Orquestra Simfònica de Dones d’Europa. A més, els instruments de vent metall del mural responen a les crítiques que rebia López Calzada: li deien que no trobaria dones que tocaren eixos instruments.

Precisament una altra dona directora ha protagonitzat la jornada, Celia Torá Mateo (Abanilla, Múrcia, 1990), qui ha debutat amb este concert al capdavant de la Banda Simfònica de Dones de la FSMCV, una formació en actiu des de 2015 i que situa en el primer pla de l’escena a intèrprets de tota la Comunitat i de totes les edats.

«Este concert ens serveix per a posar de manifest el paper fonamental de la dona com a part de la nostra música i, en concret, de les nostres societats musicals», ha expressat la presidenta de FSMCV. «En el nostre col·lectiu podem parlar pràcticament de paritat i si fa dècades era molt difícil trobar dones tocant instruments de vent metall com a trombons, trompetes, tubes… Per fortuna hui eixa realitat ha canviat», ha apuntat González.

El concert ha culminat la programació dedicada per part de la FSMCV a l’acció i la reflexió al voltant del 8M. La setmana va començar amb la taula redona ‘Música en Femení’, que va reunir importants dones de l’escena musical valenciana per a reflexionar sobre les seues trajectòries i el camí cap a la igualtat.

L’artista urbana valenciana Alba García ha realitzat un mural en directe que rendeix tribut a la dona com a directora d’orquestra.

ALTRES NOTÍCIES

ALTRES NOTÍCIES